Zdraví muže

Dlouhodobé sezení zvyšuje riziko závažných onemocnění

Michaela Kopřivová
11.04.2013

Lidé, kteří tráví každý den dlouhé hodiny sezením, aniž by vstali a rozpohybovali své tělo, by měli zbystřit: zjistilo se, že čím více času denně lidé prosedí, tím mají vyšší riziko vzniku chronických onemocnění. Jde přitom o nejzávažnější onemocnění, jako jsou nádory, diabetes či choroby srdce.

Spojitost mezi pravidelnou fyzickou aktivitou a nižší mírou chronických onemocnění je poměrně známá. Ohledně nádorových onemocnění je pozitivní vliv fyzické aktivity prokázaný u nádorových onemocnění střev, nádorů prsů a nádorů děložní sliznice. Je prokázáno, že fyzicky velmi aktivní lidé snižují své riziko onemocnění tímto typem nádorů o více než 30 %.

Nyní se stále častěji ukazuje, že velmi rizikovým faktorem pro rozvoj chronických onemocnění je dlouhodobé sezení.

Nejohroženější skupinou jsou tedy pracovníci v kancelářích, IT specialisté, pokladní, řidiči dálkové přepravy, taxi apod. Tedy všichni, kdo pravidelně sedí po dlouhou dobu bez tělesné aktivity a s nízkým výdejem energie.

Studie vědců z australské kansaské univerzity upozorňuje, že oproti těm, kteří prosedí denně jen čtyři hodiny a méně, jsou lidé, kteří sedí více než čtyři hodiny, mnohem více ohroženi chronickými onemocněními, jako jsou nádory, diabetes, srdeční onemocnění či vysoký krevní tlak.

Pravděpodobnost těchto onemocnění pak dále stoupá s počtem prosezených hodin. U lidí, kteří sedí denně osm a více hodin, je riziko velmi vysoké.

Zvyšující se riziko chronických onemocnění se zvyšujícím se počtem prosezených hodin se přitom ukázalo u všech, kdo vykazovali podobnou fyzickou aktivitu, věk, příjem, vzdělání či váhu a výšku.

Nárazová fyzická aktivita střídaná s dlouhodobým sezením nepomůže. Jak se ukazuje, je důležité zredukovat hlavně čas, který prosedíme. A není potřeba hned letět rovnou do fitness centra. Stačí dodržovat některé návyky.

Tipy pro dlouhé sezení

  1. Nastavte si na vašem počítači či mobilu upozornění po 60 minutách. Po každém vstaňte a projděte se. Nejlépe ze schodů a do schodů, po chodbách.
  2. Pokud potřebujete něco řešit s kolegou, navrhněte procházku a proberte problém za chůze.
  3. Při každém telefonování vstaňte a choďte.

Autor: Michaela Kopřivová

Horečka a nachlazení v těhotenství
Jarní posílení a regenerace pro tělo i duši

Další články